Vagoane, tramvaie, licitații, producţie, export. Câteva cuvinte cheie în businessul „pe șine“ al lui Valer Blidar. Care sunt așteptările omului de afaceri Valer Blidar pentru acest an?
Cotat drept unul dintre cei mai activi oameni de afaceri din piața locală, prezent în TOP 300 Capital cu o avere estimată la 85-90 milioane de euro, Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători Arad, pariază acum pe o nouă linie de business: construcția de tramvaie. Este un vis mai vechi al industriașului arădean, materializat la finalul anului trecut. După ce primul pas a fost făcut – investiția în fabrica de la Arad, ieșirea „în lume“ a modelului „Imperio“ și participarea la licitații, a urmat al doilea: construcția unui model „Imperio Eco“, la uzina din București, în parteneriat cu RATB (Regia Autonomă de Transport București), sub aceeași licență Siemens, care a fost lansat recent.
De fapt, „este același model“, explică scurt Blidar. „La Arad vorbim despre ecartament metric de 1.000 mm, iar la București, de ecartament normal de 1.435 mm. Am cumpărat licența de la Siemens, ceea ce înseamnă că structura, tracțiunea și comanda sunt conform licenței“, continuă omul de afaceri punctând diferența dintre cele două. Bineînțeles, fiecare oraș își poate pune amprenta asupra tramvaiului, îl poate personaliza, în cazul în care, în urma unei licitații, Imperio sau Imperio Eco va fi câștigător.
Câteva licitații, „la toamnă“
Cu atât mai mult cu cât „se zvonește“ că în România vor fi câteva licitații în această toamnă. Tehnic vorbind, lungimea unui tramvai poate fi de 18 până la 54 de metri, cele mai indicate fiind cele între 29 și 35 metri, adică între trei și patru vagoane. Blidar are mare încredere în acest produs și spune că, deși în urma licitației de la Cluj pentru livrarea a 12 tramvaie, din această iarnă, a câștigat compania poloneză Pojazdy Szy