"La bulivar, birjar"
(Caragiale)
Un episod dramatic ?
După arterele care şi-au păstrat denumirea tradiţională de "Şosele", apariţia bulevardelor în Capitală a fost, fără îndoială, un semn de modernizare edilitară, care i-a deschis, la propriu şi la figurat, noi perspective. Bucureştenii sfârşitului de veac XIX au adoptat din mers denumirea şi caracterul privilegiat al acestora, de unde şi expresia caragealiană de mai sus.
Între aceste bulevarde, de-a lungul cărora ne vom "plimba" în următoarele episoade ale serialului nostru, cel care, de la un moment dat, va căpăta denumirea "Aviatorilor" are o istorie nu prea veche comparativ cu aceea a Şoselei Kiseleff (marea majoritate a clădirilor au fost construite la sfârşitul secolului XIX şi în prima parte a celui următor), dar nu lipsită de episoade interesante, unele chiar dramatice.
Un asemenea episod riscă să fie, aşa cum reiese din comunicatul Ordinului Arhitecţilor din România, pe care deja l-am amintit în episodul anterior, şi cel legat de pericolul care pândeşte această arteră datorită iniţiativei de construire a unor "pasaje auto pentru care se va excava masiv în zonă, eludând trotuare, pistele pentru biciclete, vegetaţie, intrarea în parcul Herastrău de la Piaţa Charles de Gaulle". Un asemenea proiect ar schimba substanţial peisajul din zona amintită şi, ceea ce este şi mai grav, ar duce la dispariţia unor ample spaţii verzi, în condiţiile în care şi aşa Bucureştii sunt una dintre capitalele Europei care dispune de cele mai puţine asemenea spaţii. Cu alte cuvinte, aceste oaze de linişte şi frumuseţe atât de frecventate de bucureşteni şi nu numai de ei ar fi jertfite pentru "zeul automobil".
Istoria Parcului Herestrău
…este destul de veche, încă în secolul XVIII el fiind un spaţiu privilegiat, frecventat de înşişi domnitori