Exporturile au ieșit din recesiune încă din 2010. Mari companii precum Arcelor, Alro, Nokia sau Automobile Dacia au turat motoarele la maximum. Între timp, lista s-a redus odată cu plecarea Nokia.
Exportăm de toate. Iar dacă ar fi să ne luăm după ultimele statistici, ne și pricepem: în 2011 valoarea exporturilor a depășit 45 de miliarde de euro, adică un avans de peste 20% față de anul anterior, fiind principalul motor de creștere al economiei. „Se putea și mai bine“, susțin la unison exportatorii, care așteaptă acum o deblocare a accesului la finanțările bancare. „Deblocare, impropriu spus. Pentru că, în realitate, avem acces la aceste finanțări pentru proiectele noastre, dar mai greu. Acest lucru ne-ar ajuta să mărim volumul producției pentru export“, explică reprezentanții Asociației Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România.
Și atunci, jucătorii din această zonă se vor uita cu interes și în afara Uniunii Europene, unde merg 80% din exporturi. „Peste tot, în lume, se caută soluții de creștere. În România, exporturile sunt singura soluție de dezvoltare a țării“, spunea recent Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, la un eveniment de profil, încurajând inclusiv firmele cu capital 100% românesc, afectate de recesiunea din Europa. Acum, în mare parte, exporturile depind de investitorii internaționali. Statistic, produsele manufacturate, cu valoare adăugată, înseamnă 34% din volumul total al exporturilor, în timp ce exporturile de materii prime nu depășesc 6%.
80% din producția Alro, la export
Marii exportatori prezenți și la nivel local investesc pentru susținerea exportului, mai ales că strategic mare parte a businessului lor este orientat către export. Alro Slatina, cel mai mare producător de aluminiu din Europa Centrală și de Est, a investit deja 85 milioane de lei pentru mărirea capacităților de producție și, implicit, r