Deşi există o legislaţie bine definită privind amenzile auto pentru abateri în trafic sau lipsa rovinietei, administraţiile financiare locale au ajuns să trimită amenzile firmelor de leasing şi să le execute, în loc să se îndrepte către clienţii vinovaţi care nu plătesc.
Conform Codului fiscal, Art. 25, obligaţia de plată a impozitelor şi amenzilor revine utilizatorilor bunurilor luate în leasing. Pe lângă aceste obligaţii, utilizatorii au şi drepturi - de a deprecia bunul, de a-şi deduce cheltuielile cu bunul respectiv etc.
Cu toate acestea, direcţiile de taxe şi impozite locale (DITL) interpretează legea după cum vor, pasând abuziv amenzile auto primite de clienţi (în perioada de derulare a contractelor de leasing) către firmele de leasing.
Situaţia este destul de delicată, întrucât firmele de leasing aproape că nu au altă variantă rezonabilă decât să plătească aceste amenzi, pentru a nu figura pe lista datornicilor, iar apoi să încerce să recupereze amiabil sumele de la clienţii lor, prin refacturare.
În plus, dacă un contract de leasing se îndreaptă spre final, iar în acea perioadă clientul a primit unele amenzi auto şi nu le-a plătit, acestea sunt trimise de multe administraţii locale tot către firmele de leasing, deşi nu ele au utilizat maşina.
Interesant este că aceste amenzi vin către firmele de leasing prin somaţie şi titlu executoriu, chiar dacă e limpede că vorbim de un abuz.
Totodată, după plata ultimei rate reziduale, clientul devine proprietarul de drept al maşinii şi are obligaţia de a-şi înmatricula maşina pe numele său în maximum 30 de zile. Mulţi clienţi întârzie cu înmatricularea şi continuă să meargă cu maşina aşa ani buni. Astfel, amenzile luate de aceşti clienţi pentru abateri în trafic şi neplata impozitului pe maşină ajung să fie imputate, tot abuziv, vechiului proprietar