Afectaţi de criza financiară prelungită, din ce în ce mai mulţi români îşi fac cumpărăturile pe datorie, de la magazinul de cartier.
Un român din trei supravieţuieşte recesiunii facând cumpărături „pe caiet", arată un studiu realizat de Institutul pentru Economie Mondială (IEM), din cadrul Academiei Române. Este vorba, mai exact, despre un fenomen tot mai întâlnit, în special în cartierele mărginaşe ale oraşelor mari şi în localităţile mici. Oamenii cumpără „cu banii la leafă" de la micii comercianţi din zona în care locuiesc, iar aceştia din urmă trec suma datorată pe un caiet, urmând să o încaseze ulterior, la data promisă.
„Acest tip de comerţ nu poate exista în lipsa unei relaţii de încredere între vânzător şi client. Tocmai de aceea cumpărăturile «pe caiet» sunt o practică frecventă în comunităţile mici, în care oamenii se cunosc bine unul pe altul. Cumpărătorul poate, astfel, supravieţui până la următorul salariu, iar comerciantul îşi poate păstra clientela chiar şi în vreme de criză", spune Ludovic Erdeli, consilier de marketing.
Soluţie împotriva falimentului
Marina Vulpe (56 de ani), proprietara unui mic magazin în cartierul bucureştean Berceni, a început să vândă pe datorie în urmă cu trei ani, când a observat că muşteriii se împuţinează, iar încasările scad. „La început n-am fost de acord cu această practică, mai ales că ştiam cazuri în care clienţii «uitau» să-şi mai achite datoriile. Apoi, văzând că afacerea este în declin, n-am mai avut încotro. Desigur, nu vând «pe caiet» decât celor din cartier pe care-i cunosc bine sau celor care sunt clienţi constanţi", mărturiseşte doamna Vulpe.
Femeia susţine că au fost situaţii în care a fost păgubită, însă nu atât de multe sau de frecvente încât să ia în calcul renunţarea la această practică. „De când am început să dau pe datorie, clienţii s-au înmulţit. E drept că în