Romania va afla luna viitoare verdictul in privinta intrarii in Spatiul Schengen. Dincolo de “fumigenele” lansate de olandezi, ce acuza coruptia si problemele de la frontiera, adevarata miza pentru obtinerea vizei o constituie, potrivit unor experti, privatizarea CN Administratia Porturilor Maritime Constanta, o afacere evaluata, neoficial, la 1 miliard de euro.
Olandezii sunt singurii care se opun pentru aderarea Romaniei la Schengen. Inca de anul trecut s-a spus ca adevarata miza ar fi una economica, nu cea legata de coruptie si crima organizata.
"Olanda santajeaza Romania cu intrarea in Schengen, pentru a obtine mai repede si in conditii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanta si, practic, controlul fluxului de marfuri pentru Europa si mentinerea Portului Constanta intr-o zona mediocra din punct de vedere al volumului marfurilor si al cifrei de afaceri", declara senatorul PSD Marius Bota.
Potrivit analistilor, acuzele isi au o logica economica. “Daca Romania intra in Spatiul Schengen, ar putea ameninta suprematia Portului Rotterdam, cea mia mare poarta de intrare a marfurilor extracomunitare in Europa”, explica expertul in transporturi Gabriel Marinescu.
“Prin noile facilitati obtinute si prin sprijinul declarat al americanilor pentru acest proiect, Portul Constanta ar ameninta suprematia olandeza”, considera expertul, citat de DailyBusiness.ro
Acesta ar fi si motivul pentru care olandezii s-au grabit sa semneze un protocol de colaborare intre Portul Rotterdam si Portul Constanta, iar firmele olandeze s-au aratat interesate sa preia portul romanesc.
Prin acordul de colaborare, Romania se angajeaza, practic, sa predea managementul strategic asupra Portului Constanta in mana olandezilor, afirma senatorul Bota.
Iar pana la preluarea totala a portului n-ar mai fi dec