Mecanismul de plata a TVA la incasarea facturii a captat toata atentia in ultima perioada, in timp ce alte propuneri din Proiectul de Ordonanta de modificare a Codului Fiscal, aparent inofensive, dar de mare impact pe bugetele companiilor din anumite industrii, au fost lasate in subsidiar.
Este vorba de obligatia companiilor de a autocolecta si plati TVA pentru bunurile constatate lipsa din gestiune, obligatie care va fi eliminata din Codul Fiscal. Ramane in schimb aplicabil mecanismul ajustarii TVA dedusa, adica anularea deducerii initiale de care a beneficiat compania la achizitia bunului. Cu alte cuvinte, in situatia obisnuita a unor stocuri de marfa disparute din gestiune, efectul modificarii tehnice propuse este acelasi: nu se mai autocolecteaza TVA la valoarea bunurilor lipsa din gestiune, ci se anuleaza TVA dedusa initial la achizitia acestora.
Merita insa sa ne indreptam atentia asupra efectului renuntarii la autocolectarea TVA in cazul companiilor de leasing financiar.
In martie 2011, Ministerul de Finante introducea una din cele mai contestate prevederi, prin care vehiculele nerecuperate erau vazute drept bunuri lipsa din gestiune si de aici obligatia autocolectarii TVA pentru valoarea capitalului ramas de facturat. Pe buna dreptate, atat Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB), cat si companii de consultanta fiscala au sesizat anul trecut Comisia Europeana ca Romania incalca principiile europene in materie de TVA prin aceasta abordare injusta. Pentru a evita declansarea procedurii de infringement, acum se elimina din Codul Fiscal obligatia autocolectarii TVA pentru bunurile lipsa din gestiune.
In acest context, intrebarea care se pune este in ce masura vehiculele nerecuperate de firmele de leasing pot face in continuare subiectul taxarii, prin ajustarea taxei dedusa initial la achizitie.
Di