S-a încheiat de curând o nouă ediţie a festivalului „Divan", organizat la Portul Cultural Cetate, eveniment dedicat în egală măsură cinefililor şi gurmanzilor.
Desfăşurat sub titlul generic „Evadarea din Balcani", festivalul a avut invitaţi o serie de cineaşti mai mult sau mai puţin balcanici din ţări precum Grecia, Albania, Macedonia, Serbia, Bosnia, Rusia, Muntenegru şi, cu voia dumneavoastră ultima pe listă, România. Cele mai multe dintre filmele selecţionate au făcut, după cum o cerea chiar tema din acest an a festivalului, apologia evadării din Balcani, evadare nu doar fizică, ci şi morală.
Într-unul dintre cele mai apreciate filme dintre cele prezentate, „Alive!", al regizorului albanez Artan Minarolli, se vorbeşte despre cutumele tradiţionale ale comunităţilor rurale din Albania, care, deşi vin tocmai din Evul Mediu, sunt în continuare aplicate şi în zilele noastre. Este vorba despre răzbunarea ritualică şi despre luptele sângeroase care sunt lăsate moştenire din tată-n fiu pentru că aşa scrie în vechea lege, în „Kanun" (cod de legi din secolul al XV-lea).
Filmul lui Minarolli porneşte de la un caz real, al unui student care a trebuit să fugă din ţară pentru că era urmărit de o familie din satul părintesc cu care familia sa era în „război" de vreo 200 de ani.
Luptele sângeroase dintre familii şi fecioarele-bărbaţi
Deşi el personal nu ucisese pe nimeni şi habar nu avea despre toate aceste lupte sângeroase şi despre regulile lor, el ducând o viaţă cât se poate de paşnică ca student la literatură albaneză la Universitatea din Tirana, află după moartea tatălui său că a devenit o „ţintă vie". În ciuda încercărilor sale de a trata subiectul ca un om raţional al secolului XXI, nu găseşte înţelegere în cadrul comunităţii sale, care se supunea vechilor legi.
Ajunge fugar şi, în cele din urmă, trebuie să ucidă pentru a nu fi el cel