Vânzările de mașini sub 3,5 tone, destinate transportului de mărfuri și persoane (LCV), au scăzut cu 10%. Comercianții încă mai speră că piața va reveni la trendul pozitiv din 2011.
Optimismul moderat care își făcuse loc în discursul comercianților de vehicule comerciale ușoare la începutul acestui an nu mai este de actualitate. Creșterea ușoară a vânzărilor, atât pe parcursul anului 2011, cât și în primele luni din acest an, s-a transformat acum în scădere, iar cele zece procente pierdute în primul semestru al lui 2012, față de perioada similară din anul precedent, arată cât de sensibilă este această piață la schimbările socioeconomice. Tocmai de aceea, mulți dintre cei implicați în afaceri cu mașini susțin că evoluția pieței de vehicule comerciale este un indicator foarte exact al stării unei economii.
Cifrele spun totul
Cifrele date publicității de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că, în primul semestru din acest an, au fost comercializate doar 5.265 vehicule utilitare. După ce în aceeași perioadă din 2011 se vindeau 5.320 de unități. La prima vedere, scăderea înregistrată pare mult prea mică pentru a stârni îngrijorare. Doar cine îşi aduce aminte care era volumul vânzărilor la jumătatea lui 2008 îşi poate da seama de adevărata măsură a dezastrului.
În perioada ianuarie-iunie a celui mai bun an din istoria pieței auto românești, erau comercializate nu mai puțin de 20.905 unități. Prin urmare, un calcul simplu ne arată că, în doar patru ani, vânzările s-au redus la un sfert. Unul dintre motivele principale ale acestui important recul este scăderea vânzărilor Dacia. Dacă în 2008 marca autohtonă își revendica peste 25% din totalul vânzărilor de LCV-uri, acum ea nu mai reprezintă decât 17%. Este și motivul pentru care Dacia a pierdut locul de lider în favoarea celor de la Ford atât în clasamentul mărcilo