Seară de vară. Sfârşit de vară, e drept, dar Constanţa este încă aglomerată. În Piaţa Ovidiu se ţine Târgul de Antichităţi, iar terasele din Portul Tomis sunt pline. Oameni în stânga şi-n dreapta, profitând de ultimele seri calde, de ultimele zile de concediu, de ultimele zile ale vacanţei.
În Portul Tomis ajungi la capătul unei plimbări prin centrul istoric al Constanţei, trecând pe lângă Geamia Hunchiar, pe lângă statuia lui Ovidiu, pe lângă Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie, dar şi pe lângă Moscheea Carol. Un centru istoric trist, o Peninsulă la graniţa dintre ruină şi civilizaţie, dintre nesimţire şi respectul pentru istorie şi valori. Peisajul ăsta s-a întipărit, în anii din urmă, pe retina constănţenilor. Pentru turişti, însă, e altfel: paradoxul unui mozaic intercultural „călcat" în picioare.
De jos, de pe plaja Modern, poţi să revii în „lumea civilizată" şi urcând treptele care dau în strada Karatzali, aceea pe care se află Teatrul de Păpuşi Elpis. Ulterior, dacă alegi să te plimbi pe aleea care începe după Biserica Greacă din Constanţa şi se termină la blocul „Creion" alegi, de fapt, aventura. O aventură prin definiţie riscantă. Asta pentru că aleea de la Plaja Modern este „accesorizată" cu niscaiva şanţuri. Construite, probabil, pentru colectarea apei pluviale, aceste canale au rămas descoperite, fără grilajul de fier aferent. Pe întuneric rişti să constanţi prea târziu faptul că grilajele nu mai există şi, prin urmare, să-ţi rupi picioarele. Inexistenţa grilajelor nu este marcată de niciun indicator.
„Nu-i problema mea". Dar a cui e?
Am încercat să aflăm, de la directorul executiv al Direcţiei Servicii Publice din cadrul Primăriei Constanţa, Ionel Pilat, care este motivul pentru care, pe domeniul public al municipalităţii, s-a ajuns la situaţia mai sus menţionată. „Nu-i problema mea", a fost răspunsul lui Pilat. Nici a