Acum câteva zile, o știre lansată mai mult ca zvon și care, ce surpriză!, nu anunță nimic politic, relansa discuția publică cu privire la venirea turiștilor străini, în general, și a celor germani, în special, în România.
Se zvonise că TUI și alți turoperatori germani „se retrag“ din România, nemulțumiți fiind de produsul turistic, dar și de lipsa de promovare a României în lume. Și asta la numai câteva luni după știrea că, în anul 2012, pentru prima oară după revoluție, toți marii operatori germani (TUI, Dertour, ITS, FTI, Neckermann) prezintă România în cataloagele lor. Care este situația, de fapt?
Ca în fiecare an, prin luna iulie, toți turoperatorii importanți fac analiza sezonului care tocmai este în derulare și iau decizii cu privire la ce trebuie să se întâmple în anul următor. Și, ca de fiecare dată în ultimii ani, toți aceștia nu își pun întrebarea câte hoteluri din România să contracteze și câte locuri la avion, ci DACĂ mai merită ca România să ocupe niște pagini în cataloagele lor. Răspunsul nu are, din păcate, rațiuni de tip economic, pentru că din acest punct de vedere decizia s-ar lua simplu.
Atâta timp cât oricare dintre operatori duc în Bulgaria 120.000 de nemți și în România cam 1.000, un calcul matematic ar arăta că dacă Bulgaria are în catalog 30 de pagini, România ar trebui să ocupe cam un sfert de pagină. Prin urmare, decizia ține de cu totul alte criterii, unul dintre ele fiind legăturile de prietenie (ale managerilor de produs cu agențiile din România), dar și aportul autorităților din România.
Deși pentru unii ar putea părea simplu, a avea o destinație turistică într-un catalog implică multă muncă. Și, dacă la final de sezon, nu iese un număr semnificativ de turiști, munca a fost degeaba și în pierdere. Aici intervin ministerele de turism ale statelor și susțin destinația respectivă. Nu numai pentru apariția î