Intrarea României în Spaţiul Schengen are implicaţii mult mai mari decât cele legate de corupţia din ţara noastră şi de problemele de frontieră. Adevărata miză pentru obţinerea vizei o constituie, potrivit unor experţi, privatizarea CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, o afacere evaluată, neoficial, la un miliard de euro, scrie Daily Business.
Specialiştii spun că olandezii se opun aderării României la Shengen. „Olanda şantajează România cu intrarea în Schengen pentru a obţine mai repede şi în condiţii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanţa şi, practic, controlul fluxului de mărfuri pentru Europa şi menţinerea Portului Constanţa într-o zonă mediocră din punct de vedere al volumului mărfurilor şi al cifrei de afaceri", declara senatorul PSD Marius Bota. Că olandezii sunt interesaţi de poarta noastră de ieşire la Marea Neagră o demonstrează protocolul de colaborare pe care cele două state l-au semnat în 2011.
Portul Rotterdam ar putea fi ameninţat
Potrivit analiştilor, acuzele au o logică economică. „Dacă România intră în Spaţiul Schengen, ar putea ameninţa supremaţia Portului Rotterdam, cea mai mare poartă de intrare a mărfurilor extracomunitare în Europa", explică pentru Daily Business expertul în transporturi Gabriel Marinescu. Laurenţiu Mironescu, fostul director al CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, a spus că, din punct de vedere al fluxului de mărfuri, singurul competitor al Rotterdamului este, într-adevăr, Portul Constanţa.
Nu este pentru prima dată când se pune în discuţie managementul privat al portului. „FMI a spus de mult timp că pentru eficientizarea managementului companiilor naţionale şi al celor de stat se recomandă o astfel de soluţie. Acum, este o soluţie care nu este recomandată în privinţa Portului Constanţa, pentru că portul este mai important decât maximizarea profitului.