In Monitorul Oficial (nr. 0621 din 29.08.2012) a aparut OUG nr. 15/23 August 2012, Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Documentul reglementeaza mai multe situatii fiscale - exigibilitatea TVA la incasarea facturii; modificarea procedurii de emitere a facturii, reglementarea fiscala a facturii electronice; organizarea registrului persoanelor impozabile ce aplica sistemul de TVA la incasare; cateva reformulari pentru situatiile cand se impune ajustarea TVA la bunurile de capital si pentru alte active altele decat bunurile de capital precum si modificari la aplicarea asigurarilor sociale, cateva corelatii cu prevederile din legea pensiilor.
Vezi in text cateva intrebari si raspunsuri care clarifica modul in care se aplica aceasta masura
Cum functioneaza mai exact colectarea si deducerea TVA la plata facturii? Deducerea TVA de la achizitiile de bunuri si servicii se poate face numai la data platii facturii catre furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii. Colectarea TVA se va face la data incasarii facturii, daca aceasta data este intr-un termen de 90 de zile de la data facturarii, livrarii bunurilor/prestarii serviciilor. Daca incasarea acestor facturi nu se realizeaza in acest termen de 90 de zile, exigibilitatea TVA colectata intervine in a 90 a zi de la data emiterii facturii sau de la data la care trebuia emisa factura, explica Adrian Benta, consultant fiscal.
Practic, adauga Benta, voi achita acelasi TVA neincasat de la client, cu o perioada de gratie de 3 luni, insa voi pierde anumite drepturi de deducere.
Ce se intampla cu TVA – ul de la achizitie, daca nu se plateste factura? Devine deductibil dupa cele 90 de zile?"Daca din aceleasi motive obiective, pe care le are clientul meu ce nu imi achita factura, atunci cand societatea noastra nu plateste contravaloarea bunurilor si se