Nu merita sa schimbam un partid cu altul, un politician cu altul atata vreme cat jocul pastreaza aceleasi reguli ostile cetatenilor, democratiei si statului de drept (dar favorabile propagandistilor, inflacarati sau doar ipocriti, cleptocratiei orientale si partitocratiei). Merita, in schimb, cu prisosinta sa modificam regulile jocului. Am prezentat saptamana trecuta o imagine a Romaniei asa cum rezulta din Democracy Index, rapoartele anuale publicate de cei de la Economist Intelligence Unit. Astazi voi face acelasi lucru, dar ma voi folosi de Global Competitiveness Report, o serie de rapoarte anuale publicate de Forumul Economic Mondial (cel care organizeaza celebrele reuniuni de la Davos). Tot ca saptamana trecuta, ma voi concentra pe problema statului de drept. Global Competitiveness Report include de la inceput date despre Romania, astfel ca putem sa comparam datele din 2008 cu cele din 2011. Spre deosebire insa de Democracy Index, rapoartele Forumului Economic Mondial sunt axate in principal pe chestiuni economice. Cu toate astea, o serie de itemi sunt relevanti pentru discutia de fata. Iata datele privitoare la Romania: „schimbarea destinatiei fondurilor publice", locul 80 in 2008, locul 96 in 2011; „mita si plati neregulate", un item introdus din 2010, locul 57 in 2010, locul 67 in 2011; „independenta justitiei", locul 88 in 2008, locul 94 in 2011; „favoritism in deciziile oficialilor guvernamentali", locul 113 in 2008, locul 115 in 2011; „transparenta politicilor guvernamentale", locul 124 in 2008, locul 140 in 2011; in fine, „siguranta serviciilor de politie", locul 74 in 2008, locul 90 in 2011. Pentru comparatie, iata si datele Poloniei: „schimbarea destinatiei fondurilor publice", locul 72 in 2008, locul 44 in 2011; „mita si plati neregulate", itemul introdus din 2010, locul 41 in 2010, locul 39 in 2011; „independenta justitiei", locul 73 in 2008, locul 53