Listarea Facebook a cauzat pierderi nu doar prin scăderea de aproape 50% a cotației în doar trei luni, ci și prin problemele pe care le-a avut platforma de tranzacțioare a Nasdaq
Oferta publică inițială (IPO) a Facebook s-a încheiat în urma cu trei luni, dar efectele acesteia sunt încă în vigoare. Scandalul care a urmat IPO-ului a acoperit în totalitate succesul inițial, iar cotația a intrat pe un trend puternic descendent, care a înjumătățit valoarea de piață a companiei americane.
Timp de doi ani, anteriori listării, analiștii și companiile de specialitate s-au întrecut în evaluări de zeci de miliarde de dolari pentru compania care deține serviciul de socializare cu același nume. Facebook venea cu o schimbare de paradigmă în industria online, cu efecte asupra modului de promovare, a marketingului, a comunicării. Toate acestea s-au luat în calcul atunci când compania a fost evaluată și sunt valabile și în prezent, Diferența este că acum investitorii sunt mult mai atenți la ce decizii ia firma condusă de Mark Zuckerberg, iar transparența obligatorie prin listare permite o evaluare imediată.
Noutățile pe care Facebook le-a adus sunt cele care permiteau companiilor să evalueze compania la 100 miliarde dolari. Cifră care a „ținut“ până la finalul ofertei, fiind și cotația cu care a început tranzacționarea, respectiv 38 de dolari pe acțiune. Din păcate, euforia a dispărut din primele zile de tranzacționare, când cotația a arătat că prețul din IPO reprezintă o supraevaluare. Mai mult, scandalul generat de problemele tehnice ale platformei de tranzacționare a Nasdaq au împins și mai jos cotația. La trei luni de la listare și de la capitalizarea de 100 miliarde de dolari, titlurile Facebook se tranzacționează cu puțin peste 19 dolari, echivalentul unei capitalizări de circa 50 miliarde dolari.
Monetizarea utilizatorilor
De altfel, ultima in