În ultimii patru ani volumul investiţiilor străine directe în România s-a situat pe un trend descendent continuu în contextul economic local, dar şi internaţional. În ultimele luni conflictele de pe scena politică nu au făcut decât să agraveze situaţia. În acest context, ce se aşteaptă de la următoarele luni? Cine mai bagă bani în România?
Un mall, circa zece hipermarketuri şi peste 60 de supermarketuri şi magazine de tip discount sunt aşteptate pe acest final de an. Dacă tragem linia, investiţiile totale în aceste unităţi noi se ridică la circa 250 de milioane de euro.
Cei 13 jucători din comerţul modern au deschis de la începutul acestui an peste 115 magazine, iar în următoarele patru luni din 2012 urmează a fi continuat procesul de expansiune pentru ca la final de an numărul unităţilor noi de pe piaţa din România să ajungă la aproape 200. Companiile urmează a scoate din buzunare peste 150 de milioane de euro pentru ca înainte de sărbătorile de iarnă, cea mai bună perioadă din an pentru comercianţi, să fie deschise alte circa zece hipermarketuri şi peste 60 de supermarketuri şi magazine de tip discount.
De ce deschid în continuare magazine? Jucătorii din comerţul modern au deschis magazine în fiecare din ultimii trei ani în pofida scăderii cumulate a consumului cu aproape 20% în această perioadă. Pentru ei însă aceasta a fost singura soluţie pentru a-şi menţine afacerile la nivelurile din perioada de boom. De asemenea, nivelul chiriilor şi preţul terenurilor au scăzut, un imbold în plus pentru noi deschideri.
Mai mult, pentru acest an se vede şi "luminiţa de la capătul tunelului" după ce consumul a avansat în primele şase luni cu peste 4%, primul avans după trei ani de scăderi. Pentru această toamnă însă, retailerii nu se aşteaptă la creşteri importante pentru că puterea de cumpărare este în continuare mică. Scăderi sunt aşteptate doar în c