În fiecare an de la bugetul municipiului Chişinău sunt alocate circa 200 de milioane de lei pentru transportul public municipal, arată rapoartele de executare bugetară.
Astfel, raportul anual al Parcului urban de autobuze arată că în anii 2010 şi 2011 întreprinderea a primit de la bugetul municipal subvenţii anuale de circa 50 de milioane de lei. Chiar şi aşa, Parcul de autobuze a raportat pierderi de 24,5 milioane de lei pentru 2011. Altfel spus fiecare din cele 87 de autobuze pe care le-a scos în trafic întreprinderea a generat piederi de circa 900.000 de lei.
60 de milioane de lei irosite pentru autobuze
Pentru acest an întreprinderea ar urma să primească de la bugetul Capitalei alte 60 de milioane de lei, sau căte aproximativ 700.000 lei pentru fiecare autobus, sau câte 3,5 lei de fiecare pasager transportat.
Potrivit conducerii Parcului urban de autobuze, aceste subvenţii nu acoperă integral costul real al unei călătorii cu autobuzul, care în anul 2011 a fost de 7,29 lei, de 2,3 ori mai mare decât cel oficial.
Costul real al unei călătorii cu troleibuzul este mai mare de patru lei
Aproximativ aceeaşi situaţie se atestă şi la Regia Transport Electric (RTE). Anul trecut, RTE a avut cheltuieli de 238 milioane de lei, dar veniturile au fost de doar 124 milioane de lei. Diferenţa de 114 milioane de lei a fost acoperită din alocaţiile de la bugetul municipal, ne-a confirmat Gheorghe Murgoci, directorul RTE.
Altfel spus pentru a acoperi costul integral al prestării serviciilor de transport pasageri, preţul unei călătorii cu troleibuzul ar trebui să fie nu mai mic de patru lei.
Şi aceasta fără includerea în cost a rambursării creditului pentru procurarea troleibuzelor.
Ion Mămăligă, preşedintele Asociaţiei transportatorilor privaţi, se arată revoltat de această risipă de bani. „Noi nu beneficiem de nicio subvenţie de la