Inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) au efectuat, în perioada martie – august, 836 de controale la furnizorii de comunicaţii electronice şi la partenerii acestora pentru a verifica dacă sunt respectate obligaţiile de informare a utilizatorilor finali, impuse prin Decizia 77/2009.
În cele mai multe dintre cazuri, prevederile legislaţiei secundare în domeniu erau îndeplinite, fiind aplicate doar 17 sancţiuni contravenţionale, dintre care 15 avertismente şi 2 amenzi în cuantum total de 15.000 de lei.
În cadrul campaniei de control inspectorii ANCOM au verificat dacă personalul de vânzări al operatorilor şi al partenerilor acestora comunică utilizatorului, verbal sau în formă tipărită ori electronică, înainte de încheierea contractului, cel puţin următoarele informaţii: planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe întreaga perioadă contractuală iniţială, precizând serviciile incluse – abonament lunar (numărul de minute/creditul inclus, dacă este cazul), extra-opţiuni, conectare/instalare, echipament terminal achiziţionat, după caz, cu toate taxele incluse, tarifele aplicabile pentru acces şi pentru apelurile naţionale, tarifele pentru apelurile efectuate în diferite intervale şi condiţiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus, durata minimă a contractului, precum şi condiţiile de încetare a contractului înainte de termen şi penalităţile aplicabile, dacă este cazul.
Conform deciziei ANCOM privind informarea utilizatorilor, operatorii de telefonie şi partenerii acestora sunt obligaţi să publice pe site-urile proprii o procedură privind soluţionarea reclamaţiilor utilizatorilor finali pe care să o pună la dispoziţia acestora, la cerere şi în momentul încheierii contractelor. Procedura trebuie să detalieze modalităţile în care se poate înainta o reclamaţi