Acţiunile Facebook sunt un pariu necâştigător. Cârligele de marketing pentru păgubiţi? Numărul imens de utilizatori (care însă nu plătesc), declaraţii sforăitoare ale „vectorilor de imagine", paralela cu oferte similare. Citiţi mai jos cum s-au comportat investitorii români.
De la 38 dolari la încheierea ofertei publice iniţiale (IPO), acţiunile păreau să decoleze la bursă în prima zi de tranzacţionare (18 mai) atingând la un moment dat cotaţia de 45 dolari. Bucuria a fost de scurtă durată pentru că din acel moment acţiunile tot scad (17,7 dolari, marţi), pierderile celor care au mizat pe Facebook în cadrul IPO-ului depăşind 53% în 3 luni şi jumătate. Cum a fost posibil ca investitorii să înghită o asemenea găluşcă?
În primul rând, importanţa utilizatorilor FB a fost exagerată. Chiar dacă au depăşit 1 miliard, ei nu prea generează venituri pentru companie. Chiar şi după scăderea de peste 50%, acţiunile FB se tranzacţionează în acest moment de 6 ori mai scump decât veniturile şi de aproape 36 de ori profiturile estimate pentru 2012 (deci loc de scădere ar mai fi). Am avut apoi o orchestrare a optimismului în preajma ofertei publice. Iată o mostră: „Cofondatorul Apple, Steve Wozniak, va cumpăra acţiuni Facebook indiferent de preţul rezultat după oferta publică, transmite Bloomberg".
„Cred că orice creştere de peste 50% poate fi considerată un succes, iar orice sub acest nivel ar fi dezamăgitor. Mulţi investitori de retail nu îşi fac probleme de evaluare. Exact acest lucru va conduce acţiunea pe o creştere explozivă", spunea un analist al Morningstar. În final, paralelele cu traiectoria unor acţiuni similare după încheierea IPO-urilor - LinkedIn a crescut cu peste 100%, Google cu 50%, de ce nu şi FB?
Cum a fost privit din România „mirajul" Facebook? Condiţiile de participare în cadrul ofertei publice au fost prohibitive (trebuia să fi cli