Sunetul muzicii şi vocea umană – se spunea că sunt cei doi stâlpi de susţinere ai radioului. Ai radiogeniei, de fapt. Când apar zgomotele sau tăcerea, ele pot lesne intra în larga categorie a „muzicii de fundal“. Vocea gravă, puternică, vocea calmă, joasă, dar atentă şi binevoitoare e vocea radiofonică masculină, în timp ce vocile „sexului slab“ sunt, de regulă, mai impetuoase, mai calde, uneori chiar dulci, dar publicul radioascultător nu suportă dulceaţa, zahariseala, cum nu suportă vocea subţire, piţigăiată, afectată, hipereuforică, arogantă ori mult prea prietenoasă, tonul ridicat, tonul panicat (toate acestea îndepărtează puternic pentru că sună fals şi, de obicei, mint). Radiogenia nu suportă nici abaterile de la gramatică şi de la rostirea corectă. (Apropo: „pe surse“, aflăm că la Radio România a început o îndreptăţită campanie pentru selecţionarea şi promovarea celor mai bune „voci“.) Împreună cu muzicalitatea vocii umane, muzica propriu-zisă împărăţeşte înalta realitate sonoră, cea care intră prin auz, ca apoi să farmece şi să însufleţească sau chiar să incendieze gândirea, imaginaţia, creativitatea. Mult prea puţin este luată în consideraţie, însă, pentru a fi utilizată benefic, puterea vindecătoare a vocii Publicitate umane radiofonice şi a muzicii transmise la radio. Aşa se întâmplă, de fapt, şi în viaţă, în relaţiile medic – pacient, unde muzicalitatea cu impact vindecător pare a fi un lux pentru unii şi o aiureală pentru alţii. Meloterapia, totuşi, are vocaţie de aliat al medicului. Am vizitat posturi de radio „de spital“ şi m-am convins de asta. Din păcate, nu erau posturi din România, ci de la „alţii“. Un post de radio pentru publicul larg, pentru publicul aşa-zis sănătos, audiat în timpul unor zile şi nopţi intraspitaliceşti, este cu totul altceva – ca eficacitate terapeutică – decât un post de radio local, care aparţine unui spit