„Toate drumurile duc la Roma“ în noul film al lui Woody Allen, „To Rome with Love“ / „Din dragoste pentru Roma“, un omagiu adus unui gen de comedie care nu se mai face astăzi.
Woody Allen este socotit de multă vreme „cel mai european dintre cineaştii americani", şi, parcă pentru a confirma acest lucru, filmele sale sunt dedicate, în ultimii ani, câte unui mare oraş de pe bătrânul continent. A fost cazul Londrei - cu „Match Point" (indiscutabil, capodopera de senectute a maestrului), „Scoop"
şi „Cassandra's Dream" -, al Barcelonei - cu splendidul „Vicky Cristina Barcelona" -, al Parisului - cu „Midnight in Paris" -, iar acum a venit rândul „Cetăţii Eterne", Roma, cu acest nou „To Rome with Love". Sigur că cineastul lucrează, în toate aceste filme, mai mult cu clişeele aferente metropolelor respective.
„Match Point" era un apolog dostoievskian, „Vicky Cristina Barcelona" - o „poveste morală" rohmeriană, iar filmul despre Paris - mai mult o fantasmagorie livrescă şi intelectuală. O astfel de fantezie (postmodernă) este şi filmul dedicat Romei, care seamănă mai mult cu „Midnight in Paris" decât cu celelalte. Spaţiul şi mai ales timpul sunt suspendate, pentru a istorisi câteva „poveşti întretăiate" care se întâmplă în capitala italiană şi implică atât localnici, cât şi americani aflaţi, din varii motive, în peninsulă.
Actor, regizor, scenarist
„La Roma, totul este poveste", declamă, încă din prima secvenţă, un agent de trafic, „spirit protector" al metropolei, şi astfel de poveşti doreşte să ne spună regizorul-scenarist Woody Allen. Este pentru prima oară, de la „Scoop" încoace, când acesta îşi oferă şi un rol în propria peliculă, cel al unui regizor de operă ieşit la pensie, sosit la Roma împreună cu consoarta sa (Judy Davis). Cei doi îşi propun să-l cunoască pe alesul inimii fiicei lor, un june cu simpatii de stânga, şi pe părinţii ace