Antena 3 este una dintre cele mai competente instituții care funcționează în prezent în România. Acuzația că cei care lucrează la televiziunea lui Dan Voiculescu spală creierele românilor este falsă. Românii nu sunt un trib de neanderthalieni infantili și grabnic sugestionabili. Ci doar un popor la fel de susceptibil la propagandă precum altele, dar care are ghinionul să numere printre cele mai eficiente instituții ale sale nu o universitate sau un minister, ci o televiziune specializată în propagandă.
Dar care este rețeta eficienței acestei instituții și de ce o bună parte dintre români se expun voluntar influenței sale?
La Antena 3 găsim „specialiști în știri“. Cel puțin asta ne spune sloganul de sub sigla celei mai urmărite televiziuni de știri din România. Dar specialiștii în știri sunt greu de identificat printre invitații frecvenți ai emisiunii fanion de la Antena 3. Să fie Sorin Roșca Stănescu, fost colaborator al Securității, fost jurnalist, convertit acum în politician, un specialist în știri? Sau să fie Bogdan Chireac, fost jurnalist, combinagiu și afacerist cu statul? Sau mai degrabă Mugur Ciuvică... (deși indicarea meseriei lui e o provocare serioasă și pentru cei mai buni investigatori)? O certitudine este Mircea Badea: el admite că nu este jurnalist, deci nici specialist în știri. El face show.
Dar dacă la emisiunea lui Gâdea este aproape imposibil să găsim „specialiști în știri“, putem identifica în componența din platou fiecare dintre cele trei tipuri de ghizi de opinie necesare influențării maselor*.
Vom găsi „ghidul de opinie domestic“: greu de reperat ca lider, foarte apropiat social de publicul căruia i se adresează, cu un discurs concentrat pe exemple practice, nu pe ideologie. Exemplu: profesoara grevistă, Cristiana Anghel.
Nelipsit este „ghidul de opinie intelectual“: acesta ocupă o poziție clară într-o ierarhie