Ministerul Transporturilor a cheltuit peste opt milioane de lei pentru modernizarea staţiei CFR de la Fălciu, Vaslui. Prin această gară, punct de frontieră feroviară cu Basarabia, nu mai trec trenuri internaţionale de aproape doi ani.
În estul extrem al României se găseşte o staţie CFR care ar avea şanse considerabile să intre în Cartea Recordurilor la capitolul „gara cea mai securizată din lume în mod inutil". Este vorba despre staţia CFR din localitatea vasluiană Fălciu, aflată la doi paşi de râul Prut. Mai precis, un câmp imens de bălării în care Guvernul României a îngropat dintr-o semnătură heirupistă 8 milioane de lei în aparatură de securitate cu gândul la Schengen.
Toate liniile duc în urss
Pentru a putea înţelege „necesitatea" investiţiei, trebuie intrat puţin în istoria recentă a locului. Fălciu a fost unul dintre punctele fierbinţi pe harta strategică a României comuniste.
Gara ridicată la începutul anilor '70 concentra tot traficul feroviar de marfă între România şi spaţiul sovietic. Avea 33 de linii, concurând din acest punct de vedere cu gările din marile oraşe ale ţării, inclusiv cu Bucureştiul.
Prin localitatea vasluiană trecea absolut orice, de la ace, ciocolată, miere de albine, pepeni sau încălţăminte, până la carne, cherestea, turbă, smoală sau autoturisme. În gara de la Fălciu lucrau mai mult de 300 de oameni.
„Se muncea zi şi noapte, 24 din 24, erau trenuri cu zeci de vagoane, de nici nu le vedeai capătul", explică Ilie Ciocârlan, un fost „acar, manevrant şi frânar", ajuns la 70 de ani şi care-şi duce bătrâneţile într-un bloc construit atunci pentru angajaţii gării. Nea Ilie îşi aduce aminte, zâmbind cu tâlc, că oamenii locului aveau o vorbă: „Porcul se taie în două şi vaca în patru".
Nimeni din Fălciu nu se avântă să explice precis expresia, dar sensul ei poate fi înţel