Se spune că visul oricărui om de marketing sau de comunicare este să construiască un brand, însă acest lucru presupune o muncă şi o concentrare enormă. Pentru a afla ce înseamnă să construieşti un brand de la zero, Curierul Naţional a vorbit cu Loredana Caradimu, New Business & Strategy Director al Ogilvy Group, care s-a ocupat de lansarea unui nou brand de vodcă premium pe piaţa românească.
Care sunt principalii paşi făcuţi atunci când construieşti un brand?
În primul rând, trebuie să faci o analiză de piaţă, să găseşti o oportunitate de business - este sau nu loc pe piaţă, unde, în ce categorie etc. Apoi, trebuie să înţelegi cât mai bine consumatorul, obiceiurile de consum, să dezvolţi strategia de produs şi de brand, să concepi identitatea brandului, să te ocupi de produs, să-l testezi, să dezvolţi conceptul creativ şi apoi să îl testezi şi pe acesta. Ulterior, dezvolţi planul de comunicare, lansare, campanie de monitorizare, înveţi din greşeli, mergi mai departe... Apoi, de menţinere, şi aşa mai departe.
Cât timp durează construcţia unui brand?
La noi a durat 2 ani. Însă nu cred că există o regulă.
Care este suma de bani aproximativ investită în crearea unui brand?
Nu există o sumă la "rate card", poţi să investeşti 500 de euro dacă ai brand un site de vânzări on-line sau milioane. Depinde ce obiective vrei să atingi.
Care este cea mai grea parte în procesul de creare a unui brand?
Înregistrarea la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, n.r.). Poate crezi că este o glumă, dar nu e. Sunt multe nume, logo-uri excelente, testate şi primite foarte bine în testări, dar care sunt refuzate la OSIM, din diferite considerente. Şi începi procesul din nou.
Care sunt principalele provocări cu care se confruntă cei care lucrează pentru lansarea unui brand?
Am să menţionez una, cea m