“Efectul Genovese” de Alina Nelega, în regia lui Gavril Cadariu, deschide noua stagiune a Companiei “Liviu Rebreanu” la Teatrul Naţional. O poveste a zilelor noastre, spectacolul cheamă la regândirea valorilor pe care ne clădim viaţa, a răspunderii faţă de ceilalţi, de trecutul şi prezentul românesc, poveste care va putea fi savurată pe 15 septembrie, la Sala Mică cu ocazia premierei.
Alina Nelega, care semnează textul spectacolului, ne-a făcut o introducere în “Efectul Genovese”, un spectacol delicat dar plin de forţă, în scenografia lui Bartha Joszef şi în spaţiul sonor creat de muzicianul american de origine română Lucian Ban.
Reporter: Cum a venit ideea punerii în scenă a “Efectului Genovese”?
Alin Nelega: Textul a luat naştere într-un atelier de scriere prelungit, cu studenţii masteranzi la actorie ai facultăţii de teatru, atelier pe care l-am susţinut împreună cu Gabi Cadariu, regizorul spectacolului. Am făcut o prezentare a acelor rezultate în cadru academic, la clasă, după care subiectul a continuat să ne preocupe. Mai mult decât atât, am debutat la Teatrul Naţional tot la sala studio, cu piesa “Nascendo”, tot în regia lui Gabi. Mi s-a părut o reîntoarcere, mai ales că până azi textele mele au fost montate în teatre dramatice din ţară şi de peste hotare, dar nu şi în Teatrul Naţional. Directorul general a insistat foarte mult să producem acest text, iar mie/nouă ni s-a părut potrivit momentul. Aşa cum se ştie, până acum noi am lucrat la Ariel, actorii de proză fiind întodeauna colaboratori – dar în situaţia în care eu am acceptat funcţia de director artistic al Teatrului Naţional a părut firesc să lucrăm cu actorii în noua mea casă, mai ales că Arielul trece acum printr-o transformare importantă, iar în sediul nou înca nu ştim încă ce formă va lua programul underground.
Rep.: Ce aduce acest tip de text în peisajul teatral?