Industria sondajelor, cercetarilor de piata, marketingului politic, in perioade de criza, mai ales de campanie electorala, creste vertiginos. Acum institutele, agentiile de sondare a opiniei publice fac bani multi. Ca si televiziunile care incaseaza sume de la partide, la sacosa, cum se spune, sau pe contract, la vedere. Expertii, analistii, sociologii, au de lucru. Partidele, liderii, candidatii se dau de ceasul mortii sa aibe propriul consilier de strategie, de comunicare, de imagine, electoral. Cum pe piata sunt prea putini oameni realmente priceputi in domeniu, isi fac loc in asemenea situatii impostorii, farseurii, pescuitorii in ape tulburi, bagatorii de seama, escrocii, inchipuitii. In panica, aflati in cursa contracronometru, cu termenul fatal al duminicii cand lumea iese la vot, politicienii se uita cu religiozitate in gura acestor guru improvizati. Nici nu mai pot sa doarma sau sa bea apa fara sa intrebe un expert daca ii aduce voturi sau dimpotriva. Ei au rolul chiromantilor, astrologilor, vrajitoarelor de la curtile regale, chemati sa isi spuna parerea inainte ca regele sa plece la razboi, cu cine sa faca alianta, cu cine sa-si marite fata.
Deja suntem bombardati cu diverse cifre care fireste se bat cap in cap. Asta pentru ca ele sunt in functie de cel care a comandat cercetarea. Aceste cifre uneori sunt folosite ca propaganda, diversiuni, intoxicari, pentru a mobiliza militantii proprii, a le da sperante, a arunca defetismul printre adversari care trebuie sa se considere dinainte infranti. E abia inceputul lui septembrie, ecourile referendumului nici nu s-au incheiat. Asa o vom duce pana la sfarsitul lui decembrie 2012, cand se va face liniste. In noianul de cifre, alegem totusi cateva.
Ce spun sondajele - si mai bune si mai rele - acum? 1. Ca USL castiga alegerile parlamentare la 9 decembrie. Niciun sondaj nu a coborat USL sub 51%. Unii