Circa 13 miliarde de euro au cheltuit anul trecut românii pe ratele la bănci, carburanţi, alcool, factura la telefonul mobil şi ţigări, suma reprezentând aproape jumătate, 46%, din totalul salariilor nete şi al pensiilor încasate în 2011. Ce a mai rămas s-a dus pe alimente sau utilităţi.
Potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS), dar şi pe baza estimărilor jucătorilor din piaţă, anul trecut în România s-au consumat circa 5,8-6 milioane de tone de carburanţi, piaţa înregistrând o uşoară creştere faţă de volumele înregistrate în 2010. Din acest total, 70% din vânzări au fost realizate pe segmentul de retail. Aproape toată benzina consumată în România a fost comercializată în segmentul de retail. Astfel, posesorii de maşini au cumpărat în 2011 peste 1,3 milioane de tone de benzină. În ceea ce priveşte consumul de motorină pe segmentul de retail, acesta s-a ridicat la 2,6-2,8 milioane de tone. Pornind de la cotaţiile internaţionale înregistrate de produsele petroliere anul trecut, în total românii au dat pe benzină şi motorină aproape 3,2 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF.
Aceasta este una dintre cele mai importante piaţe non-alimentare spre care se îndreaptă veniturile românilor. În contextul în care în total masa salarială netă se ridică la circa 17,5 miliarde de euro, iar valoarea pensiilor plătite a fost de circa 10-11 miliarde de euro, rezultă că mai bine de 10% din tot ceea ce au câştigat anul trecut românii s-au vărsat în contul companiilor petroliere.
Cei mai mari jucători din acest domeniu sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil România şi MOL România. Potrivit informaţiilor disponibile, anul trecut litrul de motorină s-a scumpit cu 25%, iar cel de benzină cu 22%. În ciuda acestei creşteri semnificative, atât datele INS, cât şi estimările jucătorilor din domeniu arată că anul trecut piaţa a crescut uşor, c