Expoziția subREAL Retrospect este o revizitare inteligentă și spectaculoasă a producției atât de nonconformiste și de provocatoare a grupului, de-a lungul a aproape două decenii.
Scriu acest text cu surpriza, chiar uimirea, că, la trei luni de la deschidere*, niciun text critic profesionist nu a fost încă publicat despre expoziția Retrospect a grupului subREAL de la MNAC. Să fi fost agitația politică a verii atât de șocantă și de absorbantă, încât ne-a îndepărtat de domeniile noastre profesionale și ne-a împins spre agitația socială? Să fie tagma (oricum redusă) a criticilor de artă atât de obnubilată de politic și de caniculă, încât să-și uite reflexele firești de întâmpinare a unui eveniment cultural?
Căci retrospectiva de la MNAC este un eveniment cultural pe cât vizual. Iar grupul subREAL – Călin Dan, Iosif Kiraly și Dan Mihălțianu (până în 1993) – este un grup artistic foarte cunoscut în România. Creat în 1990, imediat după revoluție, el a reprezentat prima manifestare coerentă și plină de forță a unei atitudini critice care și-a propus să exorcizeze „reziduurile deceniilor de opresiune comunistă“, cum apare într-un text teoretic. Combinând fotografia cu instalația și elemente de performance și acționism, subREAL a construit în anii ’90 un discurs vizual-teoretic bine articulat, care a pus în discuție - cu sarcasm și umor, uneori cu cinism - sechelele profunde lăsate de perioada comunistă asupra comportamentelor colective și mentalităților culturale locale. Folosindu-se de noile media, intrate în forță tot atunci în România, subREAL a adoptat o abordare conceptuală a actului artistic, în sensul apropierii de social, al comentariului critic, al problematizării politicului și economicului imediat, abordare care a devenit mai curentă printre artiștii români abia după mijlocul anilor 2000, când grupul își încetează