Introducerea bacalaureatului profesional, deși se dorește a fi o „despărțire a apelor“, sună mai degrabă a tentativă populistă de atragere a cohortelor de absolvenți prost pregătiți.
După rezultatele dezastruoase ale sesiunii de toamnă a bacalaureatului, care nu au făcut decât să le confirme pe cele din vară, Ecaterina Andronescu, eternul – și unicul existent, judecând după șirul de opțiuni anterioare ale PSD – ministru al Învățământului, a anunțat inițierea unui proiect de lege intrat săptămâna aceasta în dezbaterea Senatului, privind introducerea unui bacalaureat diferențiat.
Soluția este, la prima vedere, satisfăcătoare pentru aproape jumătate din populația școlară absolventă de liceu. Liceele tehnice pregătesc generații întregi, care, după cum s-a văzut doi ani la rând, nu sunt în stare să treacă un examen de dificultate medie. Trecând peste constatările evidente despre starea învățământului, despre marasmul creierelor inhibate până la dispariție de stimulii alternativi ai civilizației contemporane, orice ministru al Învățământului este îndreptățit să-și pună o întrebare pe cât de simplă în formulare, pe atât de anevoioasă în soluții: ce fac aceste generații de tineri absolvenți de liceu, incapabili să obțină documentul final, Diploma de bacalaureat?
Legea educației naționale, în vigoare, deși reprezentanții USL au tendința să uite acest detaliu, prevede introducerea bacalaureatului diferențiat pentru generația de elevi care va intra anul acesta la liceu. O soluție exista deci, dar, pentru ca lucrurile să se petreacă în ritmurile firești ale generațiilor școlare, ea ar fi trebuit să urmeze măcar periodicitatea ciclurilor de învățământ, adică patru ani. Pentru că orientarea școlară nu poate merge pe sistemul campaniilor promoționale de supermagazin, de azi pe mâine, deși mai toți reformatorii