Concurenţa neloială forţează companiile petroliere mici să cumpere carburanţi de la rafinării prin intermediul unor firme offshore. Specialiştii spun că e o practică nesănătoasă, ce trebuie combătută, dar autorităţile nu au deocamdată soluţii
Un control efectuat de specialiştii Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) la Defoil SRL a depistat că, pentru a importa carburanţi, firma era obligată de proprietarii rafinăriei să efectueze tranzacţia printr-un intermediar dintr-o zonă offshore.
COMISION DE 30 DE DOLARI
Pentru serviciile intermediarului firma era nevoită să achite un comision de 25-30 de dolari pentru fiecare tonă de benzină sau motorină cumpărată.
În consecinţă, în perioada 2010 - prima jumătate a anului 2012, Defoil a achitat în folosul companiei intermediare 78.000 de dolari sau circa un milion de lei. „Analiza documentelor aferente tranzacţiilor de import a benzinei şi motorinei a stabilit că o parte din produsele petroliere au fost expediate companiei Defoil direct de la un producător din România, pe când achitările au fost efectuate printr-un intermediar, rezident al Marii Britanii (înregistrat în zonă offshore), cu conturi într-o bancă lituaniană", a precizat Victor Parlicov, directorul ANRE.
„Compania noastră nu poate importa produse petroliere direct de la producător, deoarece rafinăriile nu vor să încheie contracte direct cu noi. De aceea suntem obligaţi să achiziţionăm carburanţi prin firme intermediare", a explicat Tudor Metei, directorul Defoil, care are patru benzinării în Chişinău şi care riscă să-şi piardă licenţa de activitate.
ÎN OFFSHORE RĂMÂN CIRCA 14 MILIOANE DE DOLARI
Rezultatele controlului arată că plata unor comisioane către firme offshore ce activează pe lângă rafinării este o practică pe larg utilizată pe piaţa petrolieră din Moldova. Altfel spus, dacă luăm în calcul faptul