În prima jumătate a anului 2012, consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 2% în monedă naţională, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Cheltuielile pentru alimente au scăzut cu 2%, în timp ce valoarea cheltuită pentru băuturi non-alcoolice şi bere a crescut cu 5%.
După o perioadă cu scăderi puternice înregistrate şi în segmentul produselor de îngrijire personală şi a locuinţei, valoarea cheltuită a început să aibă evoluţii pozitive.
Printre produsele alimentare pentru care gospodăriile şi-au redus cheltuielile se numără anul acesta şi uleiul de gătit. În 2011, pentru această categorie, gospodăriile au cheltuit cu până la 40% mai mult comparativ cu 2010, în timp ce în primele şase luni ale acestui an categoria înregistrează o scădere valorică de până la 9%, în timp ce volumul a scăzut cu 6%. Alte categorii care înregistrează valori negative sunt tabletele de ciocolată şi iaurtul cu fructe. Volumele de cafea macinată şi prăjită continuă să scadă, în timp ce valoric evoluţia rămâne pozitivă, cu un număr constant de consumatori.
Dintre produsele de îngrijire personală pentru care observăm creşteri volumice se numără şamponul de păr, săpunul de toaletă şi deodorantele, în timp ce categorii precum pasta de dinţi şi detergentul de spălat rufe au avut evoluţii constante.
Comerţul modern continuă să câştige teren în faţa celui tradiţional
Comerţul modern a atras în primele şase luni ale anului 49% din totalul cheltuielilor gospodăriilor din România pentru produse de larg consum, în creştere cu două puncte procentuale faţă de perioada similară a anului precedent. Buticurile şi magazinele alimentare au atras aproape 36% din totalul cheltuielilor pentru produsele din categoria FMCG comparativ cu 37% în perioada precedentă. Ritmul de scădere s-a redus în contextul în care în prima jumătate de an din 2011 comparativ cu perioada