Dacă în 2001 britanicii de la BAE Systems voiau să dicteze termenii unei fuziuni cu rivalii de pe continent EADS, acum povestea s-a inversat. Ceea ce BAE a visat în urmă cu 11 ani, EADS este pe cale să împlinească. Dacă vor fuziona, companiile vor forma al doilea grup ca mărime la nivel mondial cu activităţi în domeniul aerospaţial şi apărare, după americanii de la Boeing, cu afaceri anuale mai mari decât PIB-ul Slovaciei şi vor deveni principalul furnizor pentru eforturile militare ale Europei.
EADS şi BAE Systems au anunţat recent că lucrează la un proiect de fuziune a celor două companii. Rezultatul ar fi naşterea unui colos european în domeniul aerospaţial. Însă crearea unui "Boeing european" nu este o idee nouă. Ideea a stat la baza proiectului prin care a luat fiinţă EADS în 2000, fructul mariajului dintre companiile Aerospatiale din Franţa, Dasa din Germania şi Casa din Spania, scrie Le Figaro. În toamna anului 2001 tânărul grup îşi prezenta deja viitorul superjumbo, A380, cu care şi-a zăpăcit observatorii, dar şi pe cei de la BAE, care deţinea atunci 20% din acţiunile Airbus. La acea vreme EADS nu avea prea mare greutate pentru bursă în pofida perspectivelor de profit şi dezvoltare. Au venit însă atentatele teroriste din New York din 2001, care au aruncat în criză lumea transportului aerian. Noile condiţii de afaceri au lovit compania-mamă a Airbus, aeronautica reprezentând două treimi din activitatea acesteia. Dar şeful BAE, Dick Evans, a văzut aici o oportunitate pe care
n-o putea ignora. La acea vreme BAE era cel care punea condiţii, raportul de forţe era net în favoarea companiei. Astăzi însă situaţia este complet diferită, notează publicaţia franceză. În septembrie 2001 Evans a negociat direct cu părintele fondator al EADS, Jean-Luc Lagardère, un bun cunoscător al industriei de profil. În urma discuţiilor, mai multe bănci, printre care JPM