Piata reglementata de vin imbuteliat a scazut anul trecut la circa 350 milioane euro, in conditiile in care in anii 2008-2009 era evaluata la 450-500 milioane de euro. Printre problemele majore care au dus la aceasta scadere si care afecteaza afacerile marilor producatori autohtoni de vin sunt cresterea segmentului de vin vrac si vanzarile en-gros.
“Contractarea pietei a fost cauzata in primul rand de problemele economice din ultimii ani si apoi de cele climatice, de seceta”, afirma Luchi Georgescu, presedintele Vincon, Vrancea.
Ea arata ca aceste probleme majore, care afecteaza nu doar piata vinului, au creat treptat alte cateva probleme specifice diverselor arii de productie.
“Spre exemplu, scaderea pietei vinului imbuteliat, ca urmare a contextului economic nefavorabil, a determinat o crestere a segmentului vrac, mai accesibil ca pret”, spune Luchi Georgescu.
Schimbarile climatice la nivel european din ultima perioada au dus la dublarea costului materiei prime in ultimele trei campanii de recoltare. In acest an, in Romania, productia de struguri este mai mica cu peste 40% fata de potentialul viticol al tarii. Astfel ca se constata in prezent o crestere semnificativa a pretului vinului imbuteliat.
“Cei care vand vin vrac prefera aceasta metoda, pentru ca astfel dispar unele costuri, precum cele de imbuteliere. Doar ca reaparitia pe piata a vinului vrac a dus la o scadere a celui imbuteliat”, explica presedintele Vincon.
Invazia bauturilor "no name"
Aceasta s-a mai referit si la aparitia pe piata a unor diverse vinuri 'no name', precum si la un alt tip de concurenta.
“Introducerea pe piata a bauturilor 'tip vin' a inceput sa devina o problema foarte puternica in 2008. Intre timp a fost reglementata legislativ, dar din pacate au inceput sa apare alte tipuri de bauturi sub di