Rezultatele unui recent studiu realizat pe un eşantion de 2.200 de gospodării din România relevă faptul că valoarea cheltuielilor pentru alimente a scăzut cu 2% în prima jumătate a anului, perioadă în care s-a înregistrat şi o scădere puternică în segmentul produselor de îngrijire personală şi a locuinţelor. Printre produsele alimentare pentru care gospodăriile şi-au redus cheltuielile se regăseşte uleiul de gătit, ciocolata şi iaurtul cu fructe. De asemenea, cantităţile de cafea măcinată continuă să scadă deşi numărul consumatorilor a rămas constant. În prima jumătate a anului au crescut, încet dar sigur, cheltuielile pentru băuturile nonalcoolice şi bere cu 5%.
Consumul de bere a înregistrat pe primul semestru al anului 2012 o creştere în volum de 4% faţă de perioada similară a anului 2011, însumând astfel 8,3 milioane de hectolitri în primele şase luni ale acestui an. După o perioadă lungă în care piaţa berii a fost profund marcată de contextul economic nefavorabil al celor patru ani de recesiune, se înregistrează practic prima creştere.
Evoluţia se datorează unui cumul de factori care a generat la nivel de piaţă reluarea unui trend pozitiv. Astfel, temperaturile ridicate şi Campionatul European de Fotbal au reuşit să creeze un context favorabil revenirii unor obiceiuri de consum pe care perioada de criză le modificase în mare măsură.
S-ar putea spune, poate pe bună dreptate, că aceste cifre nu sunt suficient de concludente pentru a ilustra starea de sărăcie a românilor. Este însă îngrijorător faptul că la ora actuală este în creştere riscul de sărăcie în rândul celor care lucrează. Procentul salariaţilor care fac parte din această categorie fiind, conform estimărilor Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, de 17,3%. Mai mult, în urma studiilor realizate în ultima perioadă, reiese că numai 9,5% dintre români consideră că