Cea de-a IX-a ediţie a Taberei de Dramaturgia Cotidianului a fost organizată de Centrul de Cercetare şi Creaţie „Vlad Mugur“, în perioada 1-10 august 2012, la Arcalia, iar tema centrală de la care au pornit proiectele participanţilor anul acesta a fost „Rol şi joc“. Fiecare dintre cei selectaţi a avut posibilitatea să-şi transforme ideile în piese de teatru, scenarii de film de ficţiune sau nonficţiune, proză ficţională sau nonficţională, în timpul workshopurilor susţinute de Andrei Ujică, Gianina Cărbunariu, Miruna Runcan şi Raluca Sas-Marinescu. Programul a fost finanţat prin Planul Naţional de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare 2007-2013, Program IDEI, Subprogram „Şcoli de Studii Avansate“.
Dealurile de pe Valea Şieului sînt lungi şi verzi, ca nişte spinări de elefanţi verzi. Drumul spre domeniul nobiliar din Arcalia e drept şi plicticos, o casă în dreapta, alta în stînga şi tot aşa. Am lăsat deja în urmă unul dintre cele trei magazine săteşti, unde două fete, fără ghete, călăresc cu graţie rurală leii de ghips de la intrare. Ne urmăresc o vreme cu privirea curioasă de amazoane de Arcalia, dar ne continuăm drumul spre castel. Intrarea pe moşia grofului Bethlen Balazs e ascunsă de două case vopsite ţipător, din spatele cărora miros porcii. Porţile mari de tablă se închid în urma noastră. Aşa încep cele zece zile de lucru din Tabăra de Dramaturgia Cotidianului. În fiecare zi, cînd se ridică soarele cîteva palme în dreptul castelului, începem lucrul. Sîntem aproape 30, majoritatea studenţi la Universitatea „Babeş-Bolyai“. Pentru prima dată, îi avem alături nu numai pe cei de la Facultatea de Teatru şi Televiziune, ci şi sociologi şi filologi, ba chiar şi elevi de liceu. Şi sîntem doar o parte dintre cei care, în aprilie şi mai, am participat la workshopurile de selecţie. Din prima zi, cineaştii au ocupat una dintre aripile castelului, cu zeci de ca