Poliţiştii rutieri se confruntă cu un nou fenomen: tot mai mulţi dintre bihorenii care par să conducă scutere călăresc, de fapt, motociclete pe care nu le-au declarat ca atare, ca să nu plătească taxe şi impozite conform legii, dar şi pentru a nu trebui să-şi ia permise de conducere.
Afacerea, spun oamenii legii, are loc cu complicitatea unor slujbaşi din primării, aşa că s-au pus pe făcut dosare penale. Şi acestora, pentru corupţie, dar şi scuteriştilor, pentru nerespectarea Codului Rutier.
Diferenţele de sub şei
Atât mopedul, cât şi motocicleta au două roţi, dar se deosebesc prin puterea motoarelor. Potrivit Codului Rutier, mopedul are un motor de maxim 49 centimetri cubi şi poate merge cu cel mult 45 km/h, în timp ce motocicletele, cu motoare mai puternice, sunt mult mai rapide.
Cum ambele consumă puţin, iar pentru scutere nici nu e nevoie de permis, în ultimii ani numărul acestora a explodat. Mulţi proprietari, însă, îşi declară motocicletele mai suple (de regulă cele cu motoare de 125 cmc) ca fiind mopede. Nu-i greu de ghicit de ce: un scuter nu trebuie înmatriculat, ci doar înregistrat la primăria localităţii de domiciliu a proprietarului, care completează o declaraţie fiscală şi primeşte un certificat de înregistrare, plus tăbliţele galbene cu numărul de înregistrare şi cu numele primăriei emitente, operaţiunea costând cel mult 400 de lei.
Motocicletele, în schimb, trebuie înmatriculate, procedură ce costă 800 de lei şi, în plus, e mai complicată. Asta fiindcă, înainte de a primi tăbliţele cu numărul de înmatriculare de la Serviciul Permise şi Înmatriculări, proprietarul trece întâi pe la Registrul Auto Român pentru cartea de identitate, iar apoi la Administraţia Financiară, pentru o adeverinţă că nu are datorii la stat şi a se înregistra ca plătitor de impozit.
O altă diferenţă e că oricine poate conduce un scuter cu o si