Două biserici, cea a Franciscanilor din Cluj şi „Sfânta Treime" de pe Alserstrasse din Viena, au în comun două crucifixe „gemene" de mare valoare artistică, ce ascund o poveste foarte interesantă.
Povestea celor două crucifixe începe, cândva, demult, în primii ani ai secolului al XVI-lea, când Renaşterea prindea rădăcini şi la nord de Alpi.
Atelier transilvănean
„Potrivit unui articol al istoricului de artă clujean Nicolae Sabău, publicat în revista „Oraşul", cele două sculpturi de lemn din perioada goticului târziu şi a Renaşterii timpurii sunt atribuite unui atelier transilvănean al sculptorului german Veit Stoss. Acesta s-a aflat pasager în Transilvania între 1518 şi 1523, iar fiii săi au activat în primele trei decenii ale aceluiaşi secol la Sighişoara, Braşov şi Mediaş. Într-unul din atelierele lui Stoss şi ale fiilor săi trebuie să îşi fi avut originea cele două sculpturi, apreciază exegeţii subiectului, citaţi de istoricul de artă clujean", se arată pe cluj.travel.
New York Times făcea, în 1884, portretul ardelenilor: sălbatici needucaţi, cu propriile idei vagi despre măreţia naţională, pentru care nu o dată şi-au riscat vieţile
Cele două opere de artă, inestimabile ca valoare, au fost readuse în atenţia publicului acum peste 300 de ani. Atunci au ajuns în mâinile unui conducător militar şi al unuia civil ai Transilvaniei, care le-au donat celor două biserici, vieneză şi, respectiv, clujeană.
Cele două crucifixe împodobesc acum un altar lateral al lăcaşurilor de cult care le adăpostesc, Biserica Franciscanilor din Cluj şi „Sfânta Treime" de pe Alserstrasse din Viena.
FOTO Cum erau descrise Clujul şi alte oraşe ale Transilvaniei în unul din primele ghiduri turistice din lume
Istoricul clujean Lukács József are o ipoteză legată de sursa de inspiraţie a acestor crucifixe. Ideea şi-o expune în cartea sa, „