Cel mai mare muzeu de locomotive cu abur, în aer liber, din Europa a fost inaugurat duminică la Reşiţa, în cadrul evenimentului intitulat generic '1-40-140', prilej cu care Fundaţia Uzinele Domeniilor Reşiţa (UDR) a pregătit mai mult surprize pasionaţilor de istoria locomotivelor şi a căilor ferate. Cel mai apreciat moment a fost cel a opririi, la Reşiţa, a Trenului Regal.
În urmă cu 140 de ani a fost fabricată la Reşiţa prima locomotivă cu abur românească, iar acum 40 de ani a avut loc inaugurarea unei expoziţii de locomotive cu abur în aer liber, conţinând 16 piese reprezentative ale perioadei de fabricaţie 1872-1960.
Anul acesta, având prima locomotivă construită în estul Europei ca nucleu al unei colecţii clasate ca ansamblu de importanţă naţională şi universală în Lista Monumentelor Istorice, Fundaţia 'Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa' şi-a propus să inaugureze cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa, 'Muzeul de Locomotive cu Abur Reşiţa'.
La eveniment au participat, alături de cetăţenii municipiului şi pasionaţii de istoria căilor ferate, personalităţi din ţară şi străinătate de al căror nume este legată istoria construcţiei de locomotive şi a muzeului reşiţean, specialişti, reprezentanţi ai autorităţilor locale şi centrale.
'Am fost emoţionat când am văzut ceea ce s-a realizat aici, de renovările făcute şi de noul aranjament al muzeului. Şi în tren a fost emoţionant. Am mers în compartiment, deşi aş fi vrut să conduc locomotiva', a declarat Steven Ausnit, prezent duminică la manifestare, urmaşul marelui industriaş interbelic Max Ausnit, cel care a creat Uzinele şi Domeniile de Reşiţa (UDR), companie care avea înainte de cel de-al doilea război mondial cea mai mare cifră de afaceri din România şi cei mai mulţi angajaţi.
Locomotiva 230.516, fabricată la Reşiţa în 1936, clasată în Tezaurul P