Cu ocazia începerii şcolii, Expert Forum, un think tank desprins din SAR şi care s-a remarcat prin angajarea înverşunată de partea preşedintelui Băsescu în conflictul politic al acestei veri, ne oferă o analiză a sistemului educaţional exact în această cheie hiper-partizană. Expertiza şi propaganda se combină indistinct, producînd un terci analitic indigest.
Analiza începe cu clişeul regretabil că educaţia, cercetarea şi inovarea constituie “rădăcina problemelor economice şi sociale ale ţării”. Ideea se datorează cu siguranţă acelei mistici a culturii (şi educaţiei) promovată asiduu în ultimele decenii şi, probabil, şi obsesiei autorului că finalitatea principală a educaţiei este activitatea economică. În realitate, rădăcina problemelor respective nu poate fi alta decît modul în care le gestionează politica şi administraţia.
Analiza continuă cu o apologie dezlănţuită a reformei Funeriu. Pot înţelege entuziasmul sincer şi/sau forjat politic al autorului pentru ea, dar a pune această reformă în succesiunea Pactului Naţional pentru Educaţie din 2008 este incorect, în condiţiile în care reforma a fost făcută printr-o politică de mînă forte pe plan atît politic, cît şi social. În fine, trec peste alte idei hilare, cum ar fi aceea că descentralizarea educaţiei ar putea avea ca efect depolitizarea ei.
Autorul enumeră 17 aspecte principale ale reformei şi evaluează cum sînt ele sau nu afectate de schimbarea guvernului. Revine obsedant ideea că “stînga” nu e în stare sau nu vrea să ducă mai departe reformele. Oare din cauză că toate componentele reformei Funeriu sînt prezentate constant ca ţintind exclusiv livrarea unui material uman mai bun pentru economie, şi nu formarea umană pur şi simplu, deci dintr-o perspectivă de dreapta dură?
Probabil că nu, ci doar pentru că aşa e stînga, de felul ei rea. Explicaţia vine, printre altele, şi sub formula haluc