„Dacă am ajuns într-acolo încât un ziar să se vândă doar dacă are în titlu cuvântul «ţigan», înseamnă că presa a ajuns foarte rău”. Membrii organizaţiilor care apără drepturile romilor spun că încearcă să schimbe această mentalitate, atât la nivelul opiniei publice, cât şi în rândurile celor care informează.
40% din articolele online, negative la adresa romilor
Institutul Intercultural din Timişoara a pus faţă în faţă, în cadrul unei dezbateri, reprezentanţi ai etniei rome, membrii ai asociaţiilor care protejează drepturile acestora, dar şi jurnalişti timişoreni. Subiectul dezbaterii l-a constituit modul în care ziariştii aleg să prezinte prin articolele lor problemele de la nivelul comunităţii rome.
Cu această ocazie, au fost prezentate rezultatele unui proiect de monitorizare a presei vizavi de probleme romilor, intitulat „Cu alte cuvinte”. Ideea acestui proiect, spun reprezentanţii Institutului Intercultural Timişoara, a plecat de la recunoaşterea rolului pe care mass-media îl are în promovarea diversităţii culturale, având în vedere că o informaţie corectă poate deveni principalul instrument de combatere a discriminării: „Dacă oamenii citesc în presă elemente negative despre membrii unei etnii, automat acest lucru are efecte asupra comportamentelor şi atitudinilor din viaţa de zi cu zi faţă de reprezentanţii acelui grup etnic”, spune Călin Rus, directorul I.I.T. Scopul acestei monitorizări, explică acesta, este nu numai analiza conţinutului mediatic, ci mai cu seamă oferirea unei alternative de îmbunătăţire a comunicării dintre presă şi etnicii romi.
În perioada monitorizată, ianuarie 2011 - august 2012, I.I.T. a realizat o analiză a articolelor din presa online care aveau ca subiect romii. Potrivit rezultatelor acestei monitorizări, 40% din articole au fost alcătuite într-o manieră negativă la adres