Meritul lui Aurelian Crăiuţu este asemenea meritului unui giuvaergiu care şlefuieşte o nestemată uitată. Istoria moderaţiei ca virtute politică devine o frescă a cărei profunzime analitică este egalată doar de acribia interpretării şi adâncimea recuperării istorice.
Titlul omonim al cărţii semnate de Aurelian Crăiuţu pentru Princeton University Press în 2012 se inspiră de la o butadă a conservatorului Edmund Burke: „Virtutea moderaţiei aparţine doar spiritelor superioare. Ea necesită un curaj profund şi plin de chibzuinţă de a fi temperat când vocile mulţimii au judecăţi potrivnice ţie“. Cea mai recentă lucrare a profesorului de la Indiana University trădează însă pentru cititorul avizat o obsesie veche, după Elogiul moderaţiei, publicată în 2006. În cuvinte puţine, ideea esenţială revine la a susţine că virtutea politică supremă este moderaţia, şi nu dreptatea, echitatea sau integritatea morală.
În contextul beligerant actual, susţinerea lui Aurelian Crăiuţu pare paradoxală, dacă nu suspectă de maladia ruperii de realitate. Dar publicul acestei cărţi nu este spectatorul abulic al televizorului, ci lectorul interesat de istoria ideilor. De aceea, interogaţia iniţială a cărţii – cum se instituţionalizează moderaţia în politică? – se desface în patru naraţiuni ce urmăresc transpunerea acestei virtuţi din etica individuală în cadru instituţional, afinităţile moderaţiei politice în gândirea franceză din 1748-1830, moderaţia ca mediere sau conciliere („trimming“) şi, ultima, eclectismul şi multiplele faţete ale moderaţiei (p. 3).
Structurată în două părţi principale, simetria de organizare a cărţii alocă primele trei capitole „arhipelagului pierdut“ al moderaţiei din gândirea antică până în secolul XVII, noţiunii de „guvernare moderată“, aparţinând lui Montesquieu şi monarhiştilor francezi. Următoarel