Criza diplomatică dintre China şi Japonia are o miză economică uriaşă, relaţiile comerciale dintre cele două state asiatice depăşind 340 miliarde de dolari pe an, de trei ori mai mult decât acum 10 ani, potrivit unei analize Bloomberg, citate de Mediafax.
Toyota, Nissan, Mitsubishi Motors, Sony, Panasonic şi Canon au suspendat activitatea mai multor fabrici şi magazine din China, potrivit presei internaţionale.
Panasonic a anunţat pagube materiale la operaţiunile din China după ce grupuri de protestatari au spart geamurile mai multor magazine, nemulţumiţi că Japonia a cumpărat săptămâna trecută un grup de insule revendicate de ambele ţări, denumite Diaoyu de chinezi, respectiv Senkaku de japonezi.
Retailerul japonez Fast Retailing a închis temporar 42 de magazine din China şi a înregistrat scăderi puternice pe bursa de la Tokyo. Seven & I Holdings a închis 211 magazine din China, iar Jusco alte 30.
Asociaţia Dealerilor de Automobile din China a anunţat că protestele vor afecta vânzările locale ale Toyota, Nissan şi Honda mult mai sever decât cutremurul devastator din martie 2011.
Guvernele asiatice încearcă să consolideze creşterea economică din regiune pe fondul situaţiei mondiale incerte, cererea din Europa fiind afectată de criza datoriilor de stat, în timp ce Statele Unite încearcă încă să rezolve problema şomajului.
„Disputa tot mai serioasă adaugă un nou strat de incertitudine. Japonia este mult mai dependentă de China pentru creştere economică decât invers. Revenirea economică slabă a Japoniei ar putea înceta, iar China va avea mai puţin de suferit", comentează un economist din Hong Kong.
Anul trecut, China a fost cea mai mare piaţă de desfacere pentru exporturile Japoniei, în timp ce piaţa japoneză a fost pe locul al patrulea pentru exportatorii chinezi.
China a livrat anul trecut către Japonia bunuri şi se