Cu doar 32,3% din PIB pondere a veniturilor bugetare în produsul intern brut estimată pentru 2012 chiar şi după majorarea brutală a taxei pe valoare adăugată (TVA), statul român este pus astăzi în situaţia de a accepta că nu este în stare să atace eficient evaziunea fiscală.
Ca urmare, trebuie să se restructureze şi să-şi adapteze funcţionarea la acest nivel de circa 32% din PIB al veniturilor la bugetul consolidat. Experienţa majorării TVA în 2010 a arătat că doar în acel an s-a obţinut o majorare a veniturilor bugetului consolidat în PIB la 32,8%, faţă de 31,5% în 2009.
Ulterior, economia "s-a acomodat" la noua valoare a TVA şi nu s-a mai lăsat "capturată" în taxe. În pofida unui an agricol excepţional, în 2011 ponderea veniturilor bugetare în PIB a scăzut la 31,4%, un minim record în ultimii 7 ani.
Se dovedeşte astăzi că majorările de taxe nu aduc decât temporar o creştere a veniturilor la buget, pentru ca apoi tendinţa spre evaziune să se dovedească de neoprit.
Dimpotrivă, o micşorare a taxelor, aşa cum s-a întâmplat în 2005, când a fost introdusă cota unică şi deci micşorat impozitul pe venit până la 16% faţă de 40%, cota marginală anterioară, a adus o uşoară creştere a ponderii veniturilor la bugetul consolidat: 31,2% în 2004, 31,4% în 2005, 32,3% în 2006/2007 şi 32,8% în 2008.
În consecinţă, statul român trebuie să-şi adapteze cheltuielile la acest nivel al veniturilor bugetare. O adaptare s-a făcut în ultimii ani prin restrângerea deficitului bugetar de la aproape 7% din PIB în 2009 la 2,2% în 2012, dar se vede că nu este destul.
Din cele 34% cheltuieli ale bugetului general consolidat, circa 8% din PIB, adică un sfert, înseamnă pensiile publice, aproape 7% înseamnă cheltuieli de personal, alte circa 7% din PIB merg la investiţii, circa 5% pe bunuri şi servicii. Acestea sunt cheltuielile mari, la care se adaugă un 2% din PIB