Românii ar plăti trei lei pentru un litru de carburant dacă în preţ nu ar fi incluse toate taxele impuse de stat şi companiile petroliere. Chiar dacă sună frumos, nu vom vedea niciodată acest tarif afişat la pompă. Nici statul şi nici bezinarii nu vor renunţa la profituri mai ales că cererea de combustibili aproape s-a dublat în ultimii şapte ani.
Puţini sunt românii care ştiu că aproape jumătate din preţul carburantului reprezintă taxe directe către stat, în special accize sau taxa de drum. În România, ponderea taxelor în preţul benzinei este de 45 la sută. Cea mai mică din Uniune, după Bulgaria. Puţine sunt însă ţările unde statul ia mai mult de jumătate din preţul benzinei, respectiv Cehia, Danemarca, Suedia şi Marea Britanie. La motorină, ponderea taxelor în preţul final este mai mică decât la benzină, respectiv de 41% în cazul României şi Bulgariei. Doar Suedia şi Marea Britanie dau mai mult de jumătate din preţul motorinei la stat.
Dacă alimentăm cu motorină de 200 de lei, 83 de lei merg la stat pentru taxe şi impozite iar diferenţa (respectiv 117 lei) rămâne la companie pentru acoperirea costurilor şi profit. Costurile pe care le suportă ulterior o companie se traduc, în mare parte, tot în taxe către stat. Iar acestea nu sunt nici puţine, nici mici, dacă ne gândim până şi numai la TVA.
În ciuda veniturilor cu mult sub media Uniunii Europene, dar şi a accizelor, care încă nu s-au aliniat complet la cele practicate în blocul comunitar, preţul benzinei la pompă este foarte apropiat de nivelul din celelalte state. La motorină, diferenţa este şi mai mică între noi şi vecini. La bulgari este mai ieftină, iar polonezii iar lituanienii au aproape acelaşi preţ.
Românii ar plăti trei lei pentru un litru de carburant dacă în preţ nu ar fi incluse toate taxele impuse de stat şi companiile petroliere. Chiar dacă s