Relația cu Uniunea Europeană reflectă zilele acestea poate cel mai bine problemele fundamentale de situare de care suferă țara noastră.
România se trezește la început de toamnă cu fondurile europene „aproape înghețate“, conform evaluărilor experților europeni: aproape un sfert dintre finanțările prevăzute în programele operaționale stau pe loc, iar decontările în celebrul program POSDRU sunt în continuare blocate integral. Problemele s-au accentuat de câteva luni, mai ales că Guvernul Ponta nu pare a ști sau a dori să știe de absorbția acestor fonduri și petrece în continuare timp prețios încercând să se lupte la televizor cu justiția, cu programele culturale, cu posturile de televiziune considerate destabilizatoare (TVR Cultural fiind ultima victimă). Cum buna-guvernare este în mod limpede un concept neatins de vasta ideologie a USL (cuprinsă în același spațiu interstelar, unde, potrivit domnului Vosganian, își caută destinul noua Alianță de Dreapta), fondurile europene vor mai aștepta mult și bine până ce pricepuții miniștri ai celui „mai competent guvern de după 1989“ își vor da seama că ar trebui concepută o strategie pentru cheltuirea lor.
Și cum lucrurile nu stăteau suficient de rău pentru tânăra și inexperimentata membră recentă a Uniunii Europene, din iulie începând, România s-a văzut pusă – de propriul guvern, în plus – în situația de a da asigurări, garanții și probe legate de existența reală a instituțiilor statului de drept. Or, la acest nivel, democrația românească a pornit-o cu stângul și așa a rămas, până în zilele noastre.
E greu de spus ce anume a condiționat atât de dramatic imposibilitatea impunerii statului de drept în România. Lestul greu al comunismului, al partidului-stat, al totalitarismului e cu siguranță unul dintre factori. Instituțiile moștenite de la statul comunist nu jucau deloc rolul unu