Specialista în civilizaţie islamică Laura Sitaru, de la Universitatea Bucureşti, explică pentru „Adevărul“ rădăcinile culturale ale scandalului generat de jignirea profetului Mahomed.
Săptămânalul francez de satiră „Charlie Hebdo" a publicat ieri caricaturi cu profetul Mahomed „în poziţii îndrăzneţe", repetând gestul de anul trecut. De ce nu se satură francezii? De ce continuă să-l caricaturizeze pe profet şi cum vede un musulman această situaţie? Am încercat să găsim răspunsuri la Laura Sitaru (foto), doctor în civilizaţie arabo-islamică la Universitatea din Bucureşti.
Este din nou scandal în Franţa, imaginea profetului Mahomed...
Da, am văzut, e peste tot deja. Sunt lucruri care continuă să fie sacre, iar asta e greu de înţeles pentru un om din Occident.
Aţi văzut caricaturile din „Charlie Hebdo"? Ce credeţi că vrea să spună autorul?
E greu de zis, vedem un om al Islamului într-un cărucior cu rotile, împins de un evreu. Poate e o trimitere la felul în care s-a format religia islamică, la rădăcinile ei iudaice şi creştine, dar nu cred că e aşa. Chiar nu ştiu. „Charlie Hebdo" este însă un săptămânal consecvent, continuă pe linia asta, chiar dacă e periculoasă pentru viaţa celor de acolo.
Credeţi că se justifică din punct de vedere comercial un astfel de comportament?Vinde bine profetul?
Sincer, nu cred. Dar ştiu că există multă ignoranţă şi în Occident referitor la valorile adevărate ale Islamului.
Laura Sitaru
Nu există reprezentări iconografice ale profetului, nu?
Nu există. Avem un concept de „intangibil" când vine vorba de divinitate. În partea cealaltă, în Occident, avem o cultură a libertăţii de expresie, este o piatră de temelie pentru civilizaţia europeană, şi nu se va renunţa la ea. Cum să renunţi la beneficiile Revoluţiei Franceze, nu? Nimeni nu va renunţa