Controversatul contract de colaborare dintre Portul Constanţa şi Portul Rotterdam, semnat de fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu în 2011, este confidenţial.
Dacă ar fi desecretizat, conţinutul lui ar putea să elucideze o mare problemă a acestor zile: se vinde sau nu Portul Constanţa? Din păcate, secretomania care există vizavi de un banal contract de colaborare nu face decât să adâncească şi mai tare misterul. Directorul CNAPMC, Decebal Şerban, a declarat într-o conferinţă de presă că „nu se vinde portul", deşi recunoaşte că nici el, ca reprezentant al portului, nu cunoaşte ce cuprinde acel act.
Întrebat dacă celelalte contracte de colaborare ale portului nostru cu alte porturi din lume sunt tot confidenţiale, directorul CNAPMC a spus că nu ne poate răspunde la această întrebare.
Afacerea Portul se ridică la un miliard de euro
De la ce-a pornit toată această isterie? Mai mulţi experţi au afirmat în mass-media că intrarea României în Schengen ar fi condiţionată de privatizarea CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, o afacere evaluată, neoficial, la un miliard de euro, scrie Daily Business.
Specialiştii spun că olandezii se opun aderării României la Shengen. „Olanda şantajează România cu intrarea în Schengen pentru a obţine mai repede şi în condiţii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanţa şi, practic, controlul fluxului de mărfuri pentru Europa şi menţinerea Portului Constanţa într-o zonă mediocră din punct de vedere al volumului mărfurilor şi al cifrei de afaceri", a declarat senatorul PSD Marius Bota.
Portul Rotterdam ar putea fi ameninţat
Potrivit analiştilor, acuzele au o logică economică. „Dacă România intră în Spaţiul Schengen, ar putea ameninţa supremaţia Portului Rotterdam, cea mai mare poartă de intrare a mărfurilor extracomunitare în Europa", explică pentru Daily Busines