Nimeni nu se bucură mai mult de apropierea alegerilor decât firmele de media și marketing
Așa cum copiii își freacă mânuțele în așteptarea Crăciunului, giganții media din America freamătă de nerăbdare în așteptarea anilor pari. Din doi în doi ani, partidele investesc miliarde de dolari în campanii electorale corecte și de bun-gust. Sau nu. Relevant este un spot publicitar al democraților, care îl înfățișează pe Paul Ryan aruncând o bunicuță de pe vârful unui deal. Iar acolo unde se aruncă cu noroi, se aruncă și cu bani. Mulți, mulți bani. Alegerile prezidențiale nu sunt singurele din acest an: în paralel, partidele se luptă pentru 435 de locuri în Camera Reprezentanților și 33 în Senat, pentru 11 posturi de guvernator și nenumărate poziții la nivel local. În 2008, extraordinara mașină de strângere de fonduri pusă în mișcare pentru campania lui Barack Obama a permis cheltuirea unei sume-record, de 4,2 miliarde de dolari, doar pentru promovare. Ei bine, când credeam că limita de sus a fost atinsă, aflăm că, după toate semnele, anul acesta vom asista la o „performanță“ cu 23% mai bună - până la 5,2 miliarde de dolari.
Cui îi revine partea leului?
Investițiile masive abia acum se pun pe picioare. Concursul de împroșcat cu noroi începe cu adevărat abia după finalul convențiilor naționale (ultima, cea a democraților, s-a încheiat în 6 septembrie). În plus, actuala campanie este prima în care vom vedea efectele unei decizii din 2010 a Curții Supreme, conform căreia companiile și sindicatele deopotrivă pot cheltui sume nelimitate pe publicitate electorală. Așa-numitele „comitete de acțiune politică“ (PAC) au cheltuit până acum 219 milioane de dolari, mai mult decât echipa lui Mitt Romney (163 de milioane) și aproape cât cea a Obama (265 de milioane). Numai Restore Our Future, un PAC puternic care îl sprijină pe Romney, a investit deja 82 de milioane de dolari.