Funcţionarii Agenţiei Naţionale a Administraţiei Financiare (ANAF) sunt amabili, dar nu ştiu sau nu vor să dea informaţii la telefon pentru rezolvarea problemelor contribuabililor, reise dintr-un studiu al Asociaţiei pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT), în rândul a 47 de administraţii financiare din România.
La o întrebare simplă despre declararea şi plata unor obligaţii fiscale – „Reprezint o societate comercială din România care va plăti drepturi de autor unei persoane fizice rezidente în Germania. Ce impozit și ce contribuții rețin? Unde le declar si unde le plătesc?”- , numai 11 administraţii din cele 47 (câte una din fiecare judeţ, plus 5 sectoare ale Bucureştiului şi Centrul de asistenţă a contribuabililor) au dat răspunsul corect, 23 nu au oferit niciun răspuns, cinci au dat răspunsuri eronate, iar opt au răspuns cu „Citiţi legea”, potrivit ARSIT.
„Fiscul util şi politicos” este primul proiect lansat în 2012 de ARSIT. Unul dintre cele mai „curioase” răspunsuri, conform antreprenorului în serie lui Octavian Radu, președintele ARSIT, a fost: „Se alocă persoanei din Germania un CNP provizoriu”.
Potrivit studiului ARSIT, Piteşti, Slobozia, Alba-Iulia, Focşani şi Vaslui sunt municipiile cu cele mai profesioniste şi amabile echipe de administraţie fiscală din România.
"Cei mai mulţi funcţionari au fost amabili, deşi de multe ori nu au oferit niciun răspuns concret. Cu toate că o mare parte a funcţionarilor s-au străduit să ajute contribuabilul şi chiar să-i ofere răspunsul corect şi complet, funcţionarii care acordă asistenţă nu sunt specializaţi pe un anumit domeniu, ceea ce face destul de dificilă acordarea asistenţei la un nivel superior", a constatat şi Delia Cataramă, specialist în fiscalitate şi directorul executiv al ARSIT.
Reprezentanţii asociaţiei recomandă ANAF să instruiasc