Regizorul de origine româna Geirun Tino, director al Teatrului “Pygmalion” din Viena, deschide duminica, 23 septembrie, stagiunea 2012 – 2013 a Teatrului Municipal “Bacovia”, din Bacau, cu premiera nationala “Procesul”, o adaptare dupa romanul cu acelasi titlu de Franz Kafka. Acest proiect de spectacol marcheaza reluarea unor relatii profesionale si afective care il leaga pe regizorul din capitala austriaca de orasul lui Bacovia. In interviul care urmeaza Geirun Tino vorbeste despre relatia sa cu Bacaul, despre rolul teatrului in contemporan, despre viziunea sa regizorala, despre actorul ideal, si dezvaluie amanunte din atelierul de creatie a spectacolului “Procesul”.
- Domnule Geirun Tino, de ce ati ales Bacaul pentru a pune in scena acesta dramatizare dupa Franz Kafka? Si de ce Kafka?
-De Bacau ma leaga o relatie emotionala care nu se uita. Clipele pe care eu le-am petrecut ca regizor in Bacau au fost unele dintre cele mai fericite din viata mea artistica, si nu numai, si sigur ca ma leaga sentimental de Bacau foarte multe amintiri. Relatia de prietenie, respect si intelegere pe care o am cu directorul institutiei (actorul Adrian Gazdaru, n.red.) este una de ani de zile si se concretizeaza acum printr-o colaborare.
Alegerea textului nu imi apartine in totalitate. Dupa mai multe discutii cu directiunea Teatrului, cu Secretariatul literar am cazut de acord asupra acestui titlu. In primul rind este important ca un autor ca Franz Kafka sa fie prezentat, si in Bacau dupa stiinta mea nu s-a jucat niciodata Kafka, care este unul dintre corifeii literaturii secolului XX. In al doilea rind, este un pariu deosebit pentru ca este vorba de o dramatizare si in torentul de dramatizari care se monteaza in ziua de astazi Kafka este un nume distinct iar alegerea facuta este inca o data bine meritata.
Nu vreau sa spun ca dramaturgia actuala nu ne ofera destu